sskhelena.blogg.se

Börjar läsa ssk-programmet ht-18 på KAU. Här kommer jag reflektera mina studier och så småningom mitt jobb som sjuksköterska.

Läkemedelsräkning

Publicerad 2020-09-09 18:11:13 i Allmänt,

Jag har fått en fråga angående läkemedelsräkning. Innan jag började läsa till ssk så var det min stora skräck. För att bli godkänd måste man nämligen ha 100% rätt. Det jag vill säga angående läkemedelsräkningen är att det egentligen inte är svår matte när man förstått principen. Det är några formler man måste lära sig, men när man lärt sig som och förstått vad mängd, styrka och dos är så är det ganska lätt. Så för dom som vill bli ssk men gruvar sig för läkemedelsräkningen så tycker jag att ge det en chans för det är absolut inte en omöjlighet.

Titta lite på Youtube (det brukar finnas bra filmer om det mesta), ladda ner appen Säker läkemedelsberäkning och börja träna ifall man har svårt för matte samt när det väl är dags: räkna på många gamla tentor så man får mängdträning så brukar det sitta sen.

Upplägget på min utbildning är att man har 2 renodlade läkemedelsräkningstenta i termin 2 och 3, en tenta med inbyggda tal i termin 5 samt Nkse i termin 6. Första tentan har varit lite enklare med mestadels räkning på tabletter medan det är mer spädning i kommande tentor. Så som sagt låt inte räkningen vara ett hinder för er dröm utan ge det en chans. Det kommer vara värt det 😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela